Dan zijn er veel zaken waar je aan moet denken. Allereerst is het belangrijk om te
kijken of je voldoet aan de criteria van de belastingdienst. De belastingdienst kijkt bij
het starten als ondernemer naar winstgevendheid, mate van zelfstandigheid,
kapitaal, omvang in tijd en geld, aantal klanten, het ondernemersrisico
en aansprakelijkheid.
Bijvoorbeeld:
Kort gezegd komt het er dus op neer dat je voor de belastingdienst ondernemer
bent, wanneer je structureel voordelen hebt uit de activiteiten die je verricht. Als
je af en toe een los klusje doet ben je geen ondernemer.
Voldoe je aan de criteria dan moet je je melden bij de Kamer van Koophandel (KvK).
Bij inschrijving bij de KvK wordt je meteen aangemeld bij de belastingdienst. Je hoeft
je dus na inschrijving bij de KvK niet nog eens apart te melden bij de belastingdienst.
Als je als ondernemer wordt aangemerkt door de belastingdienst én je voldoet aan
het urencriterium (je besteedt tenminste 1225 uren per jaar en tenminste 50%
van je werkuren aan je onderneming) dan kun je de belastingvoordelen voor
ondernemers gebruiken. Als startende ondernemer geldt het 50% citerium
nog niet. Deze voordeelregels zijn aftrekposten die je mag toepassen bij je aangifte
inkomstenbelasting. Het gaat hier om de zelfstandigen- en startersaftrek, MKB
winstvrijstelling en nog een aantal specifieke regels voor bijzondere situaties. Je
betaalt dus veel minder belasting als je officieel ondernemer bent. Maar je bent
daarentegen zelf verantwoordelijk voor het risico bij ziekte- en/of arbeidsongeschikt-
heid en je pensioen.
Dit is nodig om belastingaangiften te kunnen doen. Daarnaast heb je er zelf ook
voordeel van. Met een goede administratie kun je snel zien hoe je onderneming
ervoor staat.
Je hebt als ondernemer een bewaarplicht van 7 jaar en als particulier 5 jaar.